انواع ریزش مو

ریزش موی مردانه :

شايعترين نوع ريزش مو در آقايان آلوپسی آندروژنتيک (طاسی مردانه) می باشد. در اين بيماری فوليکول های موی سر که درحال ساختن موهای سالم و ضخيم هستند، تحت تأثير سه عامل ژنتيک، هورمون های مردانه و زمان به تدريج شروع به ساختن موهای ضعيف تر، نازک تر،کوتاه تر و شکننده تر می کنند. موهای ضعيف در نهايت بسيار کوچک، باريک و تقريباً ناپيدا شده و عاقبت فوليکول اين مو مرده و از بين می رود و ديگر مويي از آن بوجود نمی آيد.

يكی از چيزهايی كه معمولاً در ريزش مو با طرح مردانه مشاهده می گردد پوست و موی چرب می باشد. دليل اين مسئله آن است که هورمون های مردانه هم بر فوليكول مو اثرگذار هستند و هم موجب افزايش ترشح غدد چربی پوست می گردند ولی چربی زياد مو يا شوره شديد نقشی در بروز طاسی با طرح مردانه ندارند. قبلاً معتقد بودند كه كار فكری زياد باعث بروز ريزش مو با طرح مردانه می گردد ولی در حال حاضر اين نظريه رد شده است. استفاده از هورمون های مردانه برای پرورش اندام باعث بروزآلوپسی آندروژنتيک می گردد.

 

ریزش مو در خانم ها :

برای بررسی ریزش مو در خانم ها می توان آن را به انواع ذیل تقسیم نمود :

  • ریزش مو بصورت موضعی :

عوامل آن بسیار متعدد می باشند و برخی از آنها شامل : بیماری های خود ایمنی ، امراض قارچی، میکروبی و آسیب هایی که به پوست وارد می شود از قبیل سوختگی ها و جراحات گوناگون پوست و غیره.

  • ریزش موی آندروژنتیک :

کلاً بيست درصد خانم ها گرفتار این فرم ریزش مو هستند. شیوع آلوپسی آندروژنتیک با طرح زنانه با شروع یائسگی و پس از آن در خانم ها افزایش پیدا می کند  ولی در مواردی در جوانان نیز دیده می شود.

  • ریزش مو بصورت گسترده و پخش :

در این حالت همه پوست سر بصورت یکدست دچار ریزش مو شده است. این فرم طاسی شایعترین نوع ریزش مو درخانم ها می باشد. علل آن بسیار متعدد، شامل : سن ، وراثت ، اختلالات هورمونی ، استرس ، تداخلات دارویی ، زایمان ، اعمال جراحی ، کم خونی ، فقر آهن و…. می باشند.